top of page

Hva er mikrobiom?

Det menneskelige mikrobiomet er samlingen av alle bakteriene, soppene og mikroeukaryotene som lever i og på kroppen vår.


Det er en kompleks økologi som inkluderer billioner av mikrober og den bidrar til vår helse, vårt velvære og kanskje til og med vår overlevelse. Mikrobiomet er hjemsted for en rekke mikrober som hjelper til med å forsvare seg mot patogener som Candida albicans og Escherichia coli.


Disse organismene er også grunnlaget for produksjon av metabolitter som hjelper oss med å fordøye mat, syntetisere vitaminer som vitamin B12, syntetisere medikamenter som kortikosteroider og opprettholde et sunt immunsystem.


Mikrobiomet har en dyp innvirkning på helsen vår. Det hjelper oss å fordøye mat, syntetisere vitaminer, beskytte mot invaderende patogener og regulere immunfunksjonen. Det forbedrer også humøret.

En fersk studie fant at en fekal transplantasjon fra en frisk donor kan hjelpe de med depresjon. Tarmmikrobiotaen er så viktig for menneskers helse at den har fått sin egen gren av medisin, feltet gastroenterologi.


Feltet består av kliniske og grunnleggende forskere som studerer de ulike rollene som mikroorganismer spiller i fordøyelseskanalen, inkludert hvordan de påvirker metabolske prosesser, immunfunksjon og utvikling, samt hvordan de bidrar til betennelse.



Hva er mikrobiom


Et mikrobiom er et samfunn av mikroorganismer i et gitt miljø. Det kan finnes i tarmen, på huden vår og til og med i luften vi puster inn. Mikrobiomet er essensielt for helsen vår, siden det produserer et bredt utvalg av næringsstoffer som holder oss i live.


Det hjelper også å forsvare seg mot sykdom og sykdom. Ulike kostfibre (matvarer) kan positivt eller negativt påvirke mikrobiomet i tarmen din ved å øke eller redusere antall gunstige organismer som probiotika, prebiotika og fermenterende bakterier.


Noen kostfibre kan også øke antallet potensielt skadelige bakterier i tarmen. Mange studier har vist at visse typer fiber, som løselig (eller fermenterbar) fiber, fremmer veksten av gunstige probiotika og prebiotika samtidig som de hindrer potensielt skadelige i å vokse.


Dette er grunnen til at det ofte anbefales å spise en diett med mye fermenterbare fibre og lite ikke-fermenterbare fibre for personer som kjemper mot fordøyelsessykdommer som IBS.


Mikrobiomet er avgjørende for helsen vår da det bidrar til å regulere fordøyelsen, immuniteten og betennelsen. I løpet av de siste fem årene har forskere oppdaget at mikrobiomet kan være lett å manipulere ved å tilsette spesifikke matvarer eller til og med ta antibiotika.


Kroppene våre er i konstant endring, og i denne endringsprosessen ser vi på hvordan bakterier kan påvirke helsen vår.


Vi er alle født med en genetisk disposisjon for visse allergier, men noen allergier kan utvikle seg fra endringer i tarmmikrobene våre.


I 2015 fant forskere en sammenheng mellom bakteriene i tarmen og allergier mot sesam, egg, hvete og andre vanlige matvarer.

26 visninger0 kommentarer

Siste innlegg

Se alle
bottom of page